social media

Translate

niedziela, 5 kwietnia 2015

Ciekawostki o Holandii cz.2

Witajcie :)
Wiem, że post z tej serii miał pokazać się tydzień temu niestety nie dałam rady napisać go wcześniej, a w samą niedzielę przewoziliśmy ostatecznie wszystkie rzeczy na nowe mieszkanie.Na szczęście już po przeprowadzce. Wrócę do Was jak tylko dokończymy remont i podłączą internet,bo póki co jestem z Wami tylko mobilnie,a to nie to samo ...


Świętowanie po holendersku.
W Holandii obchodzone są znane w Polsce Dzień Matki, Dzień Ojca, Dzień Dziecka (według mnie ten dzień przypada na cały rok ;) czy Dzień Kobiet ( akurat z tym mam mieszane uczucia czy faktycznie to święto występuje w NL.) Większość dni świątecznych jest wolna od pracy. Obok Wielkanocy, Zielonych Świątek oraz Świąt Bożego Narodzenia, Holendrzy mają swoje własne uroczystości.
30 kwietnia to Dzień Królowej, a właściwie od niedawna Dzień Króla, który co roku przyciąga tysiące turystów.To czas ulicznych zabaw, festynów i pochodów. Całe miasto tonie w pomarańczowym kolorze, a uliczne stragany przyciągają setki sprzedających i kupujących, ponieważ tego dnia zezwolony jest handel bez odprowadzania podatków.
W odróżnieniu od większości krajów europejskich 1 maja nie jest w Holandii dniem wolnym. Przypadające na 5 maja Święto Niepodległości jest dniem wolnym od pracy, ale tylko dla urzędników państwowych.

W trzecią środę września odbywa się Prinsjesdag (Dzień Książąt). Tego dnia królowa Beatrix przyjeżdża złotą karocą z pałacu Noordeinde do Ridderzaal w Hadze ( miasto z którego właśnie się wyprowadziliśmy ;) Jest to wydarzenie ważne ze względów politycznych, ponieważ królowa ogłasza wtedy założenia budżetowe na kolejny rok i zarys planowanych inicjatyw politycznych.Raut ten przyciąga turystów z całego świata, ponieważ jest to jedyna okazja, aby zobaczyć królową w tak baśniowej scenerii.

W listopadzie ma miejsce jedno z najbardziej wyczekiwanych przez dzieci wydarzeń w roku. Trzy tygodnie przed 5 grudnia do portu w Scheveningen (na tej plaży wylegujemy się całe lato :D) przepływa łódź parowa. To przybywający z Hiszpanii Święty Mikołaj wraz ze swoimi pomocnikami - Czarnymi Piotrusiami. Najbliżsi obdarowują się czekoladowymi literami, będącymi pierwszymi literami ich imion, marcepanem, ciasteczkami anyżowymi (Pepernoten) oraz piszą do siebie śmieszne wierszyki. 25 i 26 grudnia to czas relaksu i spotkań z rodziną.
Co robią Holendrzy w Sylwestra ? Podobnie jak my spędzają noc pijąc alkohol. O północy wszyscy wychodzą na ulicę i składają sobie życzenia noworoczne. Dodatkowo palą swoje stare rzeczy żegnając w ten sposób stary rok i witając nowy "na czysto".
Wybaczcie zdjęcia mało tematyczne do tego postu,ale jakoś nie mogłam się dogrzebać do takich w stercie zdjęć jakie mam w telefonie,na dysku i pendrajwach :/
Jeśli z czymś się pomyliłam, a ktoś z Was zauważy ten błąd bardzo proszę o kontakt, bo mimo iż jestem w Holandii kilka lat nie wiem wszystkiego ;)




* Tekst pochodzi z książki Niderlandzki kurs podstawowy wydawnictwa Edgard.

26 komentarzy:

  1. Bardzo interesujący post :) super że mogłam się dowiedzieć co nie co o Holandii :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy post, przeczytałam jednym tchem. Chciałabym zobaczyć tą łódź parową, bo królowa to mnie raczej nie interesuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz już Król :) Całkiem przystojny ojciec trójki dzieci z Niego :D

      Usuń
  3. Łódź parowa mnie zaciekawiła :P
    Wesołych świąt !

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawa ta łódź :D
    Może obs za obs? P.s. napisz odp u mnnie :>
    http://klaudiaworld.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię czytać takie ciekawostki ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. To ja poproszę czekoladowe literki i ciasteczka anyżowe :o)

    Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny post ;) bardzo ciekawy ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. ale fajnie że jest tak odmiennie, ta łódź parowa , no i Sylwester

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo fajny post tak szybko i ciekawie się to czyta miałam kiedyś propozycje wjazdu do Holandii
    Życzę kochana wesołych pogodnych świąt.
    proszę o pomoc Mogłabyś kliknąć u mnie w linki z ubraniami? Bardzo to ważne dla mnie :)
    http://nicole-500.blogspot.com
    http://nicole-500.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawy ten pomysł z paleniem rzeczy w noc Sylwestrową. ;)
    Pozdrawiam. :**

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten Dzień Królowej ( Króla ) musi być bardzo ciekawym widowiskiem :)
    Super informacje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest i to bardzo :) Wszystko jest takie pomarańczowe i ludzi bardzo dużo :)

      Usuń
  12. fajnie poczytac takie ciekawostki z innego kraju :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajnie dowiedzieć kilku takich ciekawostek, zawsze coś nowego! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Fajny pomysł z tym paleniem starych rzeczy w Sylwestra :D

    OdpowiedzUsuń
  15. świetny post!
    Jeśli możesz to kliknij w link od płaszcza u mnie ;)
    http://www.panmalofel.com/2015/04/elegant-coat.html

    OdpowiedzUsuń
  16. Ten zwyczaj z łodzią i przypływającym nia Mikolajem jest ciekawy

    OdpowiedzUsuń
  17. Chętnie zobaczyłabym tego przypływającego Mikołaja :D

    https://roseaud.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Ten rower! :D czadowy :D I Twoje włosy w banerze - świetny i odważny kolor :)
    Holandia kojarzy mi się fajnie - nigdy nie byłam, ale wiadomo - znajomi często za pracą tam jeżdżą i opowiadają o jej urokach :)

    OdpowiedzUsuń
  19. mój ojciec często jeździ do pracy do holandii :) chwali sobie ten kraj

    OdpowiedzUsuń
  20. ja własnie przybyłam do Holandii - 3 tygodnie temu, więc dopiero się zapoznaję tu ze wszystkim. O dniu Króla wiedziałam, ale święto książąt - nie:p i fajna sprawa z tym Mikołajem - o tym też już zdązyłam się dowiedzieć:p więcej prosze ciekawostek o Holandii :D

    OdpowiedzUsuń

Jeśli już tu jesteś zostaw komentarz - wtedy mam pewność,że ktoś przeczytał co napisałam ;)
Odwiedzam wszystkich, którzy zostawiają komentarz na moim blogu.

Buziaki,Wasza M.